Möbelhuset firar 40 år: ”Närheten och servicen gör att vi sticker ut”

I 40 år har norrbottningarna kunnat handla möbler hos Möbelhuset. Nu levereras möbler över hela Sverige genom e-handel - fast butikerna fortsätter att vara hjärtat i verksamheten. “Vi känner ett ansvar för Norrbotten. Många kan inte handla på nätet utan vill se möblerna i en butik”, säger Asko Rahko, delägare på Möbelhuset.

Möbelhuset är ett familjeföretag som startade 1977 i Gällivare av Antti. Sonen Asko Rahko fick fem år senare starta en till butik, 1982 i Kiruna. Han var då bara arton år gammal och hade precis avslutat sina studier på handelshögskolan i Finland. Trots sin unga ålder hade han länge sett fram emot att flytta till Sverige och gå i sina föräldrars fotspår som möbelhandlare.

  • Det var en utmaning att flytta till ett annat land och öppna en butik ensam, men samtidigt kändes det helt naturligt. Det fanns inte tankar på något annat, säger Asko och fortsätter:
  • I början hade jag inte råd att anställa någon och gjorde allt själv. Dagarna blev väldigt långa, ofta fjorton timmar sju dagar i veckan. Jag spenderade hela min vakna tid på att jobba.

Kort efter att den nya butiken i Kiruna öppnats kom en nyhet som förändrade allt. Gruvorna i närområdet riskerades att lägga ner.

  • Hela samhället var i en kris för utan gruvor skulle jobb försvinna och ekonomin bli dyster. Det var värsta möjliga tiden för att starta en butik om man följde nyheternas mörka rubriker. Vi hade bara ett val, att lägga ner eller fortsätta satsa, säger Asko.

Valet blev att satsa och inga gruvor stängdes ner. Idag finns Möbelhuset i Kiruna, Gällivare och Luleå.

  • Nu har vi 13 anställda och tar in extra personal vid behov. Jag är väldigt stolt över att vi inte är ägda av en kedja utan driver allt på egen hand. Det hade säkert varit lättare att vara en del av en kedja men det är inte alltid den enkla vägen som är den rätta. Det passar inte oss och vår mentalitet. Vi vill kunna kontrollera allt själva, säger Asko.

Efter närmare 40 år i branschen har Asko märkt av många förändringar. Innan var Norrbotten ungefär två år efter trenderna i Stockholm men nu går det betydligt snabbare.

  • En annan stor förändring sedan starten är att vi nu säljer mycket mer tyg än skinn. Tidigare hade vi närmare 80% skinnmöbler och 20% i tyg, nu är det tvärtom. När jag startade butiken döpte jag den till Skinnmöbler men för 20 år sedan ungefär bytte vi namn till Möbelhuset Skinnmöbler, säger Asko och fortsätter:
  • Det blir mer och mer digitalt nu men vi kommer alltid att ha kvar våra butiker. Vi känner ett ansvar för Norrbotten. Många kan inte handla på nätet utan vill se möblerna i en butik.

Juha Rahko är son till Asko och driver Möbelhuset i Luleå, han har även digitaliserat verksamheten genom att starta e-handel. Det var en självklarhet även för Juha att välja möbelbranschen och fortsätta bygga vidare på familjeföretaget.

  • Vi är en av de sista fristående möbelhandlarna i norr. Majoriteten av allt är centralstyrt från Stockholm annars. Vi värnar verkligen om kunderna i Norrbotten och det lokala. Norrbotten och alla som bor här är extra viktiga för oss, säger Juha och fortsätter:
  • Det skulle troligen bli mycket lugnare om vi blev en del av en kedja men vi vill göra allt själva. Nu kan vi välja vad som säljs och alltid vara säkra på att våra kunder får möbler av högsta kvalité som håller många år framåt.

Att erbjuda kvalité är viktigt för Juha. Han menar att det är extra viktigt som lokal handlare med ärlighet och att tänka på vad man säljer - ärlighet varar längst och rykten om dåliga produkter skulle spridas snabbt.

  • Slit och släng-kulturen är inget vi vill vara delaktiga i, det gynnar varken kunderna eller miljön. Jag vet var våra produkter är producerade, vad de är gjorda av och hur de fraktades hit. Ofta hämtar vi möblerna själva från Finland. Den vetskapen gör att det känns extra bra när kunden åker hem med sin nya möbel, säger Juha.

Majoriteten av sortimentet finns på Möbelhusets lager i Gällivare. Det gör att leveranstiderna blir väldigt korta och att det går ofta att få sin nya soffa eller säng hemkörd under nästkommande dagar.

  • Närheten och servicen vi erbjuder gör att vi sticker ut. Dessutom har alla som jobbar här en branschvana på minst tio år. Vi kan verkligen våra produkter och förklarar gärna vad som gör varje soffa unik. Allt från hur stommen är uppbyggd till varför sömnaden är som den är, säger Juha.

Både Juha och Asko ser ljust på framtiden och de är vana vid att förändra affärsmodellen för att ligga rätt i tiden.

Juha Rahko & Asko Rahko i en grön soffa på Möbelhuset
  • Det har varit en lite svårare tid med pandemi och nu lågkonjunktur men det kommer att lägga sig. Det gäller att hänga med och ändå fortsätta utvecklas, avslutar Asko.